fredag, januar 19, 2018

Django Bates’ Belovéd: The Study of touch (ECM) CD/DL/stream

Trioen opstod dengang Django Bates var professor på det Rytmiske Musikkonservatorium i København. Her var den svenske bassist Frans Petter Eldh og den danske trommeslager Peter Bruun elever dengang. Bates er ikke kendt for, at være særligt stringent eller let at indramme. Måske er dette album, der hvor han er mest samlet.

Og han samler op. Trioen startede som en sted, hvor de tre musikere dyrkede og udforskede Charlie Parkers musik. Der er også blevet plads til et enkelt nummer fra Parkers repertoire, nemlig Passport der stammer fra Bird and Diz albummet fra 1950 og er fra en session uden Dizzy Gillespie. Det er den slags bebop der får solen til at stå op. Boppen er også med som blind passager i trioens veloplagte version. Her er både Bates og Eldh inde over med nogle musikalske kommentarer til nummeret.

Resten af pladen er Bates' originale kompositioner, hvor fire af dem var med på trioens debutalbum fra 2012. Han befinder sig godt med Eldh og Bruun, der forstår at understøtte Bates' personlige take på jazzen, hvor der både er romantik og spræl. Ambitionsniveauet er højt og holder heldigvis på albummet der er udgivet af ECM Records.

torsdag, januar 18, 2018

Lubos Soukup Quartet featuring Lionel Loueke: Zeme (Animal Music) CD

Den tjekkiske saxofonist Lubos Soukup har boet i Danmark siden 2010 og har udgivet et par albums, mens han har boet her. På det nye og tredje album har han inkluderet en prominent gæst, som han mødte på SummerSession på Vallekilde Højskole for nogle år siden. Den afrikanske guitarist Lionel Loueke er perfect match for Lubos Soukup, der ikke lægger skjul på sin Wayne Shorter inspiration.

Efter en lille turné med Soukups kvartet gik Loueke i studiet med dem og medvirker på 6 af pladens 9 numre. Når man inkluderer Lionel Loueke på en plade, så får man en komplet pakke. Guitaristen fra Benin er en eklektisk musiker der formår, at mikse f.eks. George Benson med vestafrikanske musiktraditioner, hvor vokal og guitar hænger sammen i et hele. Det er den rolige ballade Shikara et godt eksempel på. Loueke får på magisk vis transformeret sit spil fra det afrikanske til det amerikanske og tilbage igen. Det ville være for simpelt at kalde Loueke for en afrikansk George Benson, dertil er han alt for sofistikeret. I øvrigt tænker jeg også mere på Pat Metheny, når jeg hører nummeret C.

Lubos Soukup har med Zeme lavet sit hidtil bedste album. Der er tighte sager som Falling Star, hvor Lubos Soukup's saxofon er den ild, der kommer af de gnister som musikerne spreder. Bassisten Morten Haxholm er en fornøjelse, at høre  med det præcise og autoritative spil. Trommeslageren Morten Hæsum er den eneste der har medvirket på alle Soukups plader og er sammen med den tyske pianist Christian Pabst med til, at give det sidste til Soukups velspillende kvartet. Zeme er med andre ord en vellykket, nutidig og melodisk jazzplade.

onsdag, januar 17, 2018

Signe Bisgaard: Never Ending Shanghai (Kong Orange) LP/stream

Det er nogle måneder siden, at jeg modtog albummet her på vinyl, men det er altså først nu at jeg får skrevet om den. Det er egentlig underligt. For det er med mit yndlingsbigband Blood Sweat Drum + Bass, der oven i købet spiller musik af Signe Bisgaard som jeg før har været oppe, at ringe over. Det handler ikke nødvendigvis om kvaliteten af musikken. Det handler også om, at der hele tiden ligger en stak på 50 plader, der venter på at blive anmeldt. Der er nogen der ryger bag i køen, uden nærmere forklaring. Det her var en af dem.

I det medfølgende pressemateriale kan man læse, at musikken er skrevet med udgangspunkt i den digitale tegneserie Pigen fra Shanghai. Tegneserien kan læses på iPad eller computer. I tegneserien møder vi pige Luping i 1927 i Shanghai. Tegneserien er en del af et større projekt og indgår som undervisningsmateriale lavet til folkeskolen. I 20’ernes Shanghai havde en lille hvid overklasse ophobet store formuer, hvor kapitalister og gangstere delte rovet. Det er en del af historien. Tegneserien bruger mulighederne som iPad eller computeren giver i forhold til små animationer og andre kreative løsninger. Det fungerer godt sammen med Laura Rathschaus flotte og stilrene tegninger. Når man sidder og bladrer i serien, er der også underlægningsmusik på siderne. Her kommer Signe Bisgaard ind i billedet.  

Det er den musik som vi møder på LP’en Never Ending Shanghai. Musikken er delt op I to, på hver sin LP side. SIde 1 starter med Morning Dance og side 2 starter med Shanghai Rain. Det udvidede big band under ledelse af Chappe har guitaristen Mark Solborg med som gæst, desuden medvirker Girls in Airports trommeslageren Victor Dybbroe, som tredje trommeslager i det 24 mand store ensemble. Det er stor musik, der former sig en symfoni, hvor der bygges op og skabes stemninger. Musikken er mindre brutal og elektronisk end det man ofte har hørt fra Blood Sweat Drum + Bass. Det klæder dem helt sikkert. Bisgaard er god til, at bevare overblikket i musikken og kommer rundt omkring alle musikerne. Det er stemningsfuld musik, der ikke prøver at illudere et eller andet kinesisk tingeltangel musik, men i stedet er et selvstændigt vellykket værk.

Der findes også en tilhørende app, som består noget grafik, der er som snydt ud af et computerspil fra halvfemserne. Jeg forstår ikke helt, hvad det går ud på, da det ikke på nogen måde komplementerer musikken. Musikken er til gengæld særdeles vellykket og klarer sig som en selvstændig udgivelse.

tirsdag, januar 16, 2018

Laser Nun: Brother (Insula) LP/DL/stream

Det er et par år siden, at jeg skrev om duoen Laser Nun’s første udgivelse, der var et kassettebånd. Denne gang er duoen, der består af guitaristen Lars Bech Pilgaard og trommeslageren Anders Vestergaard, rykket over på vinyl. Laser Nun er en kompromisløs noisejazzduo, der med elementer fra eksperimenterende rock og free jazz eksperimenterer med instrumenternes mindre pæne sider. Lars Bech Pilgaard er en feedbackvirtuos, der dyrker de lyde der ellers normalt forsøger at blive undgået i den pæne rock. Han rendyrker det grimme, så det får et nyt og vitalt liv. Feedbacks som en forlængelse af et nummer er ikke ukendt i rocken, det er bare ikke så tit, man får lov at nyde et feedbackklimaks ud over en hel pladeside, hvor der bygges op til en afslutning af orgasmelignende dimensioner… Uden egentlig at afslutte.

Pladens to sider byder på to forskellige sessions, Silver og Like Color to the concrete. Anders Vestergaard kan spille trommer på den der trashede og udsplaskede måde, som mange punktrommeslagere helt sikkert drømmer om at kunne spille, men ikke er i stand til. Lars Bech Pilgaard og Anders Vestergaards musikalske kommunikation er afgørende for at Brother lykkedes så godt. Det er noisejazz i verdensklasse.

mandag, januar 15, 2018

August Rosenbaum: Vista (Tambourhinoceros) LP/DL/stream

På torsdag spiller han på Lille Vega i København med band. Det er den foreløbige kulmination på August Rosenbaums seneste albumudgivelse, der af flere medier er udråbt som et af de bedste albums i 2017. Vista er Rosenbaums 5. plade siden debuten Beholder fra 2010. Dengang havde han lavet en jazzplade med stort J i New York med Jakob Bro og amerikanske musikere. I de mellemliggende år har han både lavet avantgarde og electronica. Han har som medlem af Quadron og Rhye arbejdet tæt sammen med produceren og komponisten Robin Hannibal. Denne gang er det Hannibal der er med på en Rosenbaum plade. Vista har undertitlen A Score in Search of a Movie, hvilket er meget passende for et album, der bl.a. trækker på inspiration fra både Ryuichi Sakamoto og Nils Frahm.

Pladen indeholder mange stærke filmiske numre, hvor pladens hit, Calling Out med Philip Owusu er et late night soul nummer med et stænk James Blake over sig. Der er den funky Skin, hvor Lars Greve er med sax. Der er Credo med auto tune vokal, hvor Gustaf Ljunggren supplerer med lap steel. Nummeret er i øvrigt også udgivet med Coco O. på vokal. Vista er et gennem ambitiøst udspil, hvor Rosenbaum gør sig fri af genrer og laver et album, der fortjener at blive hørt af mange. Det bliver et album der kommer til, at holde mange år frem og muligvis som et højdepunkt i Rosenbaums karriere. Er du til nattens soulede electronica, hvor regnen og røgen er med til, at skabe stemninger af kærlighed, ensomhed, melankoli og håb, så er Vista stærkt anbefalelsesværdig.

søndag, januar 14, 2018

Johannes Gammelgaards ABC: Kærligheden (Johannes Gammelgaard) CD/DL/stream

Det er så rent, ligefremt og uspoleret. Det lyder som om det kommer direkte fra hjertet uden filter og effekter. Albummet Kærligheden er Johannes Gammelgaards ABC's debutplade. Saxofonisten Johannes Gammelgaard har skrevet musikken på pladen. Han har et tydeligt udgangspunkt i folkemusikken og højskolesangbogen. Det blandes op med den jazz der er fri og åben. Det er selvfølgelig ret originalt. Problemet er at det også meget let kan gå rivende galt. 

Det gør det næsten ikke. De få gange, hvor det går galt, bliver det en del af charmen, en del af musikken.
Gammelgaard spiller på tenorsax og får hjælp af Jeppe Hjøllund på trompet, Nana Cecilie på sang, Jens Bang på trombone, Jonas Andreasen på baritonsaxofon, Daniel Robinson på piano, Jens Mikkel på bas og Johannes Berg på trommer. Kærligheden er et modigt album, hvor Gammelgaard går gammelkendte veje, men sætter et nyt syn på dem. Hvis du ikke forstår hvad jeg skriver, så læs denne titel, på pladens sidste nummer: "Du er så sød, når du har syltetøj på tænderne." 

Det er dejligt med en plade, hvor man eftrelades med en følelse af, at man har lyst til, at tage til koncert med dem, allerede i aften.

lørdag, januar 13, 2018

Malte Dueholm Trio: Idyllendal (Malte Dueholm Trio) DL/stream

Den unge danske guitarist Malte Dueholm har udgivet EP'en Idyllendal. Det er hans debutplade, som han har lavet sammen med Peter Price på bas og Sara Mouritsen på trommer. Det er jazz fra samme stemningshylde som Jakob Bro. Hvilket ikke er så underligt, da han også har haft Bro som solounderviser. Det er jazz af den slags, hvor svævende nordiske inspirerede ballader, som Salmecykel får blidt modspil af titelnummeret Idyllendal, der rummer nogle avantgardistiske farver lige under den pæne overflade.

Idyllendal er et meget velkomment debutudspil, der præsenterer tre helt nye (for mig) musikere på bedste vis.