onsdag, marts 08, 2017

Niels Lyhne Løkkegaard fupper jazzanmelderstanden

Det burde vel ikke være en voldsomt stor overraskelse? Det vil jeg i hvert fald ikke påstå nu. Niels Lyhne Løkkegaard har gennem de senere år, leget med musikkens muligheder udenfor vante forestillinger og strukturer. Jeg har f.eks. modtaget en udgivelse fra ham der bestod af fem lysbilleder og en downloadkode. Jeg har modtaget intet mindre end 7 singler, med eksempelvis musik for 10 triangler eller 30 kromatiske tunere. I 2007 valgte jeg Løkkegaards album Light Airborne, som en af årets bedste jazzudgivelser. I 2012 var det albummet Vesper der røg på den liste. I det hele taget har jeg altid anmeldt hans musik med stor begejstring.

I går aftes var han gæst i programmet AK 24 syv på Radio 24 syv. Her var han inde for at fortælle om sit nye bogprojekt, der handler om musik for det indre øre. Niels Lyhne Løkkegaard laver beskrivelser af musik, hvor læseren selv danner musikken inde i hovedet, i det indre øre. 

“Derudover kan du høre interview med lydkunstneren Niels Lyhne Løkkegaard, der vil skabe musik for det indre øre og fuppede hele verdens jazzanmelderstand, da han udgav en plade under pseudonymet 'Johannes Richter’.” står der på Radio 24 syvs hjemmeside. 

Så fandt jeg lige ud af, at jeg havde anmeldt to plader mere med Løkkegaard end jeg troede. Johannes Richters 13 Pieces fra 2013 og 2 Pieces fra 2016. Hør selv programmet og forklaringen på, hvorfor det var nødvendigt, at den saxofonuddannede Niels Lyhne Løkkegaard opfandt et klaverspillende alter ego med dansk/tyske forældre. 

Ingen kommentarer: