torsdag, januar 02, 2014

Aaron Parks: Aborescence (ECM)

På Vallekilde Højskole er der et undervisningslokale, der ligner et kreativt værksted. Der er maleklatter på gulvet. Jeg har dog aldrig set nogen male i rummet. Jeg har kun været der, når der har stået en masse musikinstrumenter spredt ud i lokalet, der ellers ikke er specielt stort. Rummet er blevet brugt som session-rum ved Jazzdanmarks legendariske Summer-sessions. I 2013-udgaven var det den amerikanske pianist Aaron Parks der holdte til i rummet. En aften spillede han en lille solokoncert i rummet, hvor han ledsagede musikken med billeder han selv havde taget. Musikken var så fuldendt og afklaret. Musikken var fra det album, jeg har fået fingrene i nu.

Musikken er indspilet i Mechanics Hall i Worcester, Massachusetts. Koncertsalen er meget berømt for sin akustik. Derfor bliver denne plade også til en dobbelt fornøjelse. Det er her, jeg kan nyde mine gode højttalere. Nyde at musik kan indspilles så smukt, rent, varmt og klart som det er tilfældet på denne indspilning. Parks har ladet sig inspirere bredt. Der er elementer af Paul Bley og Kenny Wheeler fra jazzen og Erik Satie og Aarvo Pärt fra den klassiske musik. Men det er først og fremmest Aaron Parks musik. Han har en særlig evne til at male naturbilleder i mit hovede med klaverspillet. Det er grønt, det er friskt og der er masser af blå himmel. Aaron Parks har skabt et af den slags soloklaveralbums, der kan tåle at være musik til øjeblikke af selvforglemmelse og meditative stunder. Musik der også kan befinde sig i baggrunden i en sen aftentime, hvor man er rejst ind i litteraturens verden og har lidt stille baggrundsmusik kørende. Aborescence er et af 2013’s bedste udenlandske jazzalbums. Det allerbedste er at Aaron Parks er Artist in Residence i Danmark fra d. 1. juni til d. 15. august. Vi kommer med andre ord til at høre en masse til en af jazzens allerstørste pianister i øjeblikket, her i Danmark. Don’t miss!

Ingen kommentarer: