tirsdag, februar 26, 2013

Scott Hamilton: Swedish Ballads…& more (Stunt)


Svenske ballader...mmmm...det er som fyldte chokolader - spørgsmålet er kun hvor mange man kan klare. Jeg kan nok klare flere fyldte chokolader og svenske ballader end de fleste. Min kvalmegrænse findes nord for Haparanda. Den amerikanske saxofonist Scott Hamilton har spillet sammen med hans nordiske kvartet i en del år efterhånden. Her er den svenske pianist Jan Lundgren et prominent medlem. Hans påvirkning af Scott Hamilton i retning af de svenske ballader har spillet en stor rolle i forhold til det nye album med kvartetten. Jeg har albummet Ballad Essentials fra 2000 med Scott Hamilton - et album jeg ofte har nydt. Det er en opsamling af ballader fra de mange udgivelser der er udkommet siden 1977 på Concord Records. Når jeg hører det retrospektive album, er der ingen tvivl om, at Hamilton kan kæle for balladesaxofonen som f.eks. Ben Webster kunne. Hamilton er noget specielt.

Jeg er billigt til salg, når Scott Hamilton vælger at inkludere Quincy Jones' Stockholm Sweetnin' - en af mine all time favourites på hans svenske ballade-album. Han spiller også Dear old Stockholm, Olle Adolphssons Trubbel og Jan Johanssons Blues i oktaver. Det som Scott Hamilton også gør er, at han ikke overrasker. Han er lige så driftsikker som de fornuftige herresko han har på, på det ellers tjekkede cover. Billedet er taget i det navnkundige værelse 606 på Radisson Blu Royal Hotel, hvor inventaret er intakt med Arne Jacobsens design møbler. Møblerne er fra samme tid, som flere af melodierne,så det er såmænd meget passende. 

Det er danskerne Jesper Lundgaard på bas og Kristian Leth på trommer der runder kvartetten af. Det er Hamiltons tredje "danske" album, hvor Leth har været genganger på alle album. Swedish Ballads er min favorit blandt de tre. Grunden er at der har været en original og klar idé med udvælgelsen af materialet. Det er blevet til en hyggelig plade med solidt materiale og adskillige gode detaljer.

Ingen kommentarer: