mandag, oktober 05, 2009

Bent Jædig: The free spirit (Little Beat Records)

Stjernestunder

I november 1963 er saxofonisten Archie Shepp gæst næsten hele måneden på Jazzhus Montmartre, dog undtaget de tre første dage, hvor Roland Kirk afslutter et næsten to uger langt ophold. NHØP passer som vanligt bassen, Riel er ved trommerne og Tete Montoliu sidder ved pianoet. En enkelt aften d. 7. november er det dog en tredje saxofonist der har hovedrollen. Bent Jædig spiller sammen med Montmartretrioen og vibrafonisten Louis Hjulmand under navnet Monkmartre All Stars. Hvorfor har vi dog aldrig hørt det før? - spørger jeg lidt fornærmet. For nu har jeg hørt to numre fra den koncert og de er rystende gode!
Saxofonisten Bent Jædig døde i sommeren 2004 af cancer. Allerede fra han var 20 år (i 1955) var han begyndt at spille jazz offentligt. To år senere blev det til levevejen. Han svigtede aldrig det musikalske fundament, der udsprang af beboppen. Det får man på fineste vis demonstreret med den nye udgivelse som Little Beat Records står bag. I samarbejde med Jædigs enke Tove Enevoldsen er der fundet indspilninger i Jædigs egen samling. Kun et enkelt nummer har været ude før.
Det er på den plade at to numre In walked Bud og Straight no chaser fra koncerten på Montmartre kan høres. Hvorfor er hele den koncert ikke udgivet? Nu er jeg selvfølgelig utaknemmelig. Kunne jeg ikke bare glæde mig over, at der er kommet en dobbelt-CD med 15 indspilninger fra 1963-2003 med Bent Jædig i hovedrollen. Jo det er jeg helt vildt glad for. Fordi det her er stor klassisk jazz fra en mand, der ikke solgte sig selv godt ud fra handelsskolemæssigt synspunkt. Til gengæld solgte han ikke ud af den musikalske kvalitet. Den er lige høj om det drejer sig om indspilninger fra 60'erne eller 90'erne.
Hør feks. Jædig sammen med Dollar Brand og Don Cherry i 1965, sammen med Art Farmer i både 1965 og 1996, sammen med Jungleorkestret, Carsten Dahl, Dusko Gojkovich, Allan Botschinsky, Duke Jordan, Philly Joe Jones og ikke mindst i trio sammen med Osgood og Hugo Rasmussen.
Denne plade er et flot dokument over en stor musiker, der blandt kendere altid har haft en plads. Nu får mange andre også mulighed for at høre nogle stjernestunder med Jædig, der på trods af en lang karriere ikke har et voldsomt stort bagkatalog.
Bonusinfo:
De to første udgivelser med Bent Jædig; Let's keep the message fra 1960 og Danish Jazzman 1967 blev begge udgivet af Debut. De er aldrig blevet genudgivet på hverken LP eller CD. Jeg har læst om priser på over $1000 for et eksemplar. Dog har jeg på eBay fundet nogle nye japanske CD-genudgivelser af begge plader. De er udgivet af pladeselskabet Jazzhus Disk. Er der nogen der kender det selskab?
Little Beat Records: www.littlebeatrecords.dk

1 kommentar:

fenderanton sagde ...

Både Let´s keep the message og Jazzman 67 er blevet genudgivet på vinyl i japan.
Jeg har haft Let´s keep the message i originalen i perfekt stand(har solgt den igen)gav 10.000 kr for den.