fredag, juli 31, 2009

For besværligt at få dansk jazz i ørene


Hvis man ser bort fra os hardcore-jazzfreaks, der bruger mange af døgnets timer (vågne og sovende) på at finde nyt om jazzen, så man nok indse at den "almindelige" musiklytter har brug for at få musikken (jazzen) smidt i hovedet. Her tjente Danmarks Radio en vigtig rolle i gamle dage. Jeg husker endnu hvordan jeg i mine unge musikformative år (i firserne) hørte Oscar Peterson's Hymn to freedom i morgenradioen. Jeg har siden været glad for både freedom, Oscar og jazz.
I dag kan man feks. møde jazzen på de netop overståede jazzfestivaler i Århus og København. Det er suveræne udstillingsvinduer for levende musik og selvfølgelig jazz i særdeleshed. Vil man have musikken med hjem er det straks værre. De fleste kunstnere sælger deres egne plader ved deres egne koncerter. Ellers er der ikke gjort meget for at animere pladesalget under festivalerne. I Musikhuset i Århus har der i flere år under jazzfestivalen været en pladebod, hvor Pierre Tassone fra netbutikken Music By Mail har solgt plader. Dog har der ikke været mange danske jazzplader i hans kasser.
I København kan man under jazzfestivalen selvfølgelig gå i Jazzcup og høre livejazz og købe dansk jazz på plade, dog primært fra Stunt Records. Ligeledes er der livejazz i pladebutikken Jazzkælderen, hvor man i år har haft fokus på Barefoot Records.
Hvorfor laver man ikke en opsamlingsplade/compilation med nutidig dansk jazz? 2 CD'er for 50 kr. der kan købes i de boder hvor Copenhagen Jazzfestival sælger programmer og t-shirts, der kan købes alle de steder hvor der er koncerter under festivalerne, der kan købes i Musikhuset, Jazzkælderen og Jazzcup, der kan købes i TP Musikmarked, Stereo Studie og Fona, der kan downloades på iTunes, TDC Play, Emusic etc.
Kunstnerne skal ikke tjene en rød reje på projektet. Til gengæld får de en masse reklame for deres musik, så den musikinteresserede netop får smidt navne i ørene som han/hun ikke vidste at de ville høre.
Calibrated, Your Favourite Records, ILK, Pladekisten, Barefoot Records, Stunt, Cowbell Music og Gateway er nogle af de pladeselskaber der burde gå sammen om at præsentere deres musik og få den ud til de musikinteresserede på en ny måde.
Hvem skal stå for det projekt? Tjahh jeg synes at at alle pile peger i retning af Jazz Danmark. Feks. står der på deres hjemmeside at: "JazzDanmark er den centrale, samlende interesseorganisation for jazz i Danmark" og at: "JazzDanmark sikrer udbredelse, viden og kendskab til dansk jazz."
Hvis de får brug for en der kan sammensætte en dansk jazz compilation, så behøver de bare at smide en mail i retning af mig, så skal jeg dælme nok.... ;-)

4 kommentarer:

Unknown sagde ...

Hej Niels

Glimrende ide. JazzDanmark har faktisk en del år produceret compilations af nutidig jazz - men mest til at give ud i internationale sammenhænge. Hvis du har flere gode ideer - så fyr løs!

Husk også stormøderne til september - d. 1. i Århus.

Hils fra Kaja

Simon sagde ...

Jeg er fuldstændig enig og nu ligger den lige til højrebenet.

Hilsen
Simon

Anonym sagde ...

Til Niels,

Godt du har bemærket, at Music By Mail viser jazz i Musikhuset! Mindre godt er, at du syntes der ikke er ret meget dansk jazz og det er delvis rigtigt. Men når man prøver at vise jazz i sin international perspektive, hermed med MANGE små fantastiske selskaber som DeWerf (Belgium), Futura Marge (Frankrig), CAM Jazz (Italien) og alle franske labels under paraply organisation "Les Allumés du Jazz" (inkl. den danske band Rød Planet), når Danmark har kun få labels og ca 5 million indbygger, er det så underligt? Jeg disponerer ikke over flere kvadratmeter og havde du gravet dybt i kasser eller spurgt, er jeg sikker at kunne have vist dig noget, som du ellers ikke vil have set nogle andre steder: Real People (Black Out Music), Tonometer Records, Caution! Art Kills! (Gateway Music) ... vil du gerne have fler navne?

mvh
Pierre Tassone / Music By Mail
www.musicbymail.dk

Niels Overgård sagde ...

Hej Pierre
Mit indlæg er selvfølgelig ikke et angreb på din butik. Det er fedt at du arbejder for at få vildt smalle ting ud til folket. Fortsæt endelig med det. Hvorfor skulle du også gøre noget andet end det du er bedst til?
Det er godt at du har danske ting i kasserne. Men da jeg har en særinteresse for dansk jazz kan jeg ikke få nok. Jeg vil have meget mere dansk jazz ud til den almindelige musikkøber/jazzlytter.
- og med stor respekt for din butik, er det vist ikke det vigtigste for dig. Du har en feinschmeckershop og tak for det :-) For det er der også brug for. Feks. har du lige introduceret mig for Tonometer Records, dem har jeg aldrig hørt om, men jeg googlede dem med det samme og det ser da spændende ud.
mange hilsner
Niels