onsdag, januar 17, 2007

To tre fir...
Den amerikanske saxofonist George Garzone har i de senere år arbejdet en del med den danske pianist Rasmus Ehlers, senest spillede de sammen under sommerens Copenhagen Jazzfestival. Desuden medvirkede Garzone Ben Besiakovs plade Hey, why don't we play.... fra 2002. Nu udsender danske Stunt Records en plade med Garzone i hovedrollen. George Garzone Two Three Four hedder den. Pladen kan ses som en hyldest til John Coltrane, med numre som Ballad for Trane af Kenny Wheeler og Tribute to Trane af Garzone, desuden spiller Garzone de to Coltrane klassikere, Giant Steps og Central Park West. Garzone er ikke en Coltraneklon, men som Joe Lovano kan han heller ikke løbe fra inspirationen. Garzone bliver bakket op af Chris Crocco på guitar, Dennis Irwin på bas og Pete Zimmer på trommer.
George Garzone tilhører samme saxofongeneration som Joe Lovano og er ligeledes medlem af Lovanos Nonet. Garzone er dog mere kendt i musikerkredse end udenfor, specielt pga. at han har undervist på bla. Berklee siden starten af 70'erne.

Dansk jazzinvation i London
Stunt Records indtager Pizza Express Jazz Club Soho fra d. 19. februar og en uge frem. Katrine Madsen feat. Bob Rockwell, Ed Thigpen Scantet, Pierre Dørge New Jungle Orchestra, Fredrik Lundin Overdrive, Caroline Henderson, Ibrahim Electric, Jacob Christoffersen Trio feat. Malene Mortensen & Hans Ulrik, Jazzkamikaze og Tango Orkestret når i løbet af ugen at lære londonborgerne hvordan en dansk jazzkage skal skæres.
Pizza Express

Calibrated udsender 6 plader i februar
Cope Records' jazzlillebror Calibrated Records udsender i løbet af februar måned seks nye plader af meget forskellig karakter. Blandt udgivelserne gemmer sig et par debutanter. Der kommer mere information om pladerne i nærmeste fremtid.
Nickelsen Trio: Mis en bouteille à New York
Dr. L. Subramaniam & Karsten Vogel
Refraction: Off the beaten path
Martin Lutz Group: Where are the trumpets?
People Are Machines: People Are Machines
Olivier Antunes: 1st Sketches
Calibrated: www.calibrated.org/