tirsdag, juli 05, 2005

KortJazzNyt

I 2005 har Koda uddelt penge fra de såkaldte blankbåndsmidler, altså penge der kommer ind fra statens afgifter på blanke CD og DVD medier. Udfra listen over kunstnere der har fået tildelt midler i form af støtte til CD udgivelser eller arbejdslegater, må man konstatere at de mange jazzudgivelser som ser dagens lys herhjemme, langt hen ad vejen er finansieret via denne ordning. På listen finder vi kendinge som saxofonisten Anders Banke, trommeslageren Anders Mogensen, bassisten mm. August Engkilde, saxofonisten Benjamin Koppel, pianisten Christoffer Møller, trommeslageren Emil de Waal etc. ialt har 253 ansøgere fået penge fra Koda til CD-udgivelser. Det er jo rigtigt fedt at Koda på den måde er med til at støtte den smalle musik, som ellers ikke ville have mulighed for at blive udgivet.

Men et eller andet sted hopper kæden af, fordi staten opkræver afgifter på CD og DVD medierne, som kompensation for de tab kunstnerne lider, når folk brænder en kopi af en CD. Men det er jo ulovligt at brænde en kopi af en CD, hvis man ikke i forvejen ejer CD'en, så er det jo meget svært at forestille sig at kunstnerne lider nogen som helst form for tab. Jeg ved godt at det er naivt af mig, at gå rundt og tro, at folk ikke brænder en kopi af den nye med D.A.D. til naboen. Det gør de! Men det er stadigvæk ulovligt. Lovgivningen bygger altså på at folk laver ulovligheder, for hvis de ikke gjorde det, så var der jo ikke nogen grund til at have afgifter på CD og DVD medierne.

Jeg bruger iøvrigt primært blanke CD-skiver til at lave backup af mine billeder fra mit digitale kamera, hvad det så end har med musik at gøre. Jeg tvivler også ret meget på at blanke DVD medier bliver brugt til brænde musik på, her er det vist nærmere Hollywood producenterne der lider tab.

Der lægges fra regeringens side op til at nedsætte afgiften på blanke DVD medier, som man allerede har gjort på CD skiverne. Koda foreslår så at man i stedet lægger afgifter på MP3 afspillere, som f.eks. Apples Ipod, da Koda åbenbart har opdaget at det er her solen skinner for øjeblikket. Men øøh, igen, på min MP3 afspiller har jeg kopier af mine egne CD'er og MP3'ere købt på nettet, så er musikerne jo allerede betalt en gang, skal de så have endnu en bid af kagen??

Jeg foreslår at man en gang for alle erkender at den smalle danske musik, som det meste af jazzen tilhører (og som jeg elsker at lytte på, og måske også, via det her site, kan være med til at promovere), skal have en permanent støttteordning a la spillestedsstøtten eller en anden form for kunststøtte. Det korte af det lange er at smal musik til enhver tid eksisterer, ligegyldigt om den bliver støttet eller ej, men den har brug for hjælp til at komme ud til brugerne (i form af CD'ere eller lignende). Det er statens opgave at hjælpe dansk musik, og da den kommercielle musik i sagens natur har nemmere ved at klare sig selv, må det selvfølglig blive den ukommercielle musik de skal hjælpe.

Men hjælpen skal ikke komme i form af latterligt uforståelige afgifter, som istedet medfører at folk køber deres CD og DVD skiver i Tyskland, og hvis Koda's forslag om afgift på MP3 afspilleren kommer igennem, ja så har man flyttet al salg af MP3 afspillere ud af landet. I forvejen bliver der solgt rigtigt mange MP3 afspillere via nettet, og om den bliver sendt fra Slagelse eller Köln. Det er forbrugeren vist ret ligeglad med.

Det næste bliver vel, at Koda foreslår afgifter på godt humør, for det er jo det vi også bruger musikken til, at komme i godt humør :-)

Ingen kommentarer: